Værktøjet MedborgerHjulet
Erfaringer og cases fra skoler i Brøndby og Herlev Kommune:
Medansvar og indflydelse blev konkret hverdag
Eleverne i en 6. klasse i Brøndby ville gerne have et klasselokale, der var rart at være i. De fandt frem til, at den var gal med gardinstangen, skraldespanden, rengøringen og oprydningen. Ved hjælp af den proces, som værktøjet MedborgerHjulet skitserer, fandt de ud af, at de skulle tale med pedellen og rengøringspersonalet. De blev også bevidste om, at de selv skulle blive bedre til at rydde op, så rengøringen kan komme til. Eleverne oplever nu, at de har fået et meget pænere klasselokale.
”Alt i alt en stor succes. Det var fantastisk sjovt at opleve at få eleverne med” siger en lærer på Brøndby Strandskole.
Styr på elevrådsmøderne
Elevrådslæreren på Elverhøjskolen i Herlev brugte Medborgerhjulet til at sætte struktur på elevrådsmøderne, når de skulle tale om elevernes idéer og forslag - og til at få talt om indflydelseskanaler. Det var en stor succes og selv 0. klasserne kunne være med.
”Jeg tænker, at vi skal blive ved med at bruge Medborgerhjulet. Det hjælper til at stramme op ved at give en proces og fokusere på en ting af gangen. En elev fra 0. klasse sagde efter brug af Hjulet: Dronning Margrethe bestemmer slet ingenting!” fortæller en elevrådslærer på Elverhøjskolen.
Læs mere om resten af Medborger Værktøjskassen