Skole-hjem værktøjskasser
Konkret inspiration til skole-hjem samarbejdet
Mette Frithiof Wybrandt, Amondo, og Line Holst Jensen, AZENA har med økonomisk støtte fra Integrationsministeriet udviklet fem værktøjskasser til lærere, pædagoger og ledere i grundskolen, der gerne vil styrke skole-hjem samarbejdet med nydanske forældre. Værktøjskasserne kan dog anvendes af alle skoler, uanset hvor mange tosprogede elever, skolen har.
Værktøjskasserne er udviklet i samarbejde med 10 skoler i 7 kommuner.
Værktøjskassen Forældremødet
Værktøjskassen guider dig som lærer igennem planlægningen af forældremøder, hvor alle forældrene inddrages aktivt fra mødets start gennem dialog og aktiviteter. Værktøjskassen indeholder aktivitetskort med forslag til konkrete aktiviteter, som sikrer dialog og aktiv inddragelse af forældrene på forældremødet.
Værktøjskassen Skole-hjem samtalen og hjemmebesøget
Værktøjskassen viser dig som lærer hvordan du i samtalen kan gøre forældrene til medspillere, bringe deres kompetencer i spil, og formulere udviklingsmål for eleven sammen med dem. Værktøjskassen indeholder en række konkrete forslag og refleksionsøvelser.
Værktøjskassen Teammødet
Værktøjskassen leder teamet igennem en proces, hvor I som lærere taler om skole-hjem samarbejdet med tosprogede forældre. Der er fokus på hvordan I kan gøre forældrene til medspillere og inddrage dem aktivt i deres børns læringsproces.
Værktøjskassen Forældredidaktik
Værktøjskassen guider dig som lærer igennem nogle generelle overvejelser i forhold til forældredidaktik, altså det at skabe læringssituationer i og uden for skoletiden, hvor forældrene kan bidrage aktivt til barnets læring.
Værktøjskassen Skoleledelsen
Værktøjskassen kan bruges til at planlægge og gennemføre en dialogproces, hvor der stilles skarpt på skole-hjemsamarbejdet. Det er dig som leder, der skal tage initiativet til dialogprocessen, der består af en række møder med medarbejder, bestyrelse og elevråd.
»Jeg blev overrasket over, at alle – også de store –
elever generelt gerne ville have, at deres forældre
deltog mere aktivt i deres skolegang.«Trine Petersen, Skoleleder, Havnbjerg Skole, Plenum, januar 2011